❤*❤ دبستان دخترانه نیایش ❤*❤

❤ معلــم پـــارچه ا ی اســت با تـــــار محـبت و پـــــود علم❤

تقویت حافظه دیداری ونصویری

 

 

هرساله هرمعلمی بدون استثنا درکلاس خودتعدادی دانش آموزداردکه از نظر یادگیری و فراگیری درس نسبت به بقیه ضعیف ترند ونمی توانند پابه پای بقیه بچه ها پیش بیایند.تقریباً پس از ماه آبان مشخص می شود که کدام دسته دانش آموزان نسبت به بقیه قدرت یادگیری کمتری دارند ؛من ابتدا برای اولیای این دانش آموزان جلسه می گذارم تاچگونگی کار کردن همراه با بازی را برای هماهنگی بیشتر با کلاس  توضیح دهم ،زیرا مهمترین مشکل این دانش آموزان ،ضعیف بودن حافظه دیداری آن ها است ،زیرانمی توانند کلمات را درذهن خود به یاد بیاورند.قدرت حافظه دیداری آنها کم است ، شاید لحظه ای کلمه ای را می خوانند ولی بعداز چند دقیقه همان کلمه را درست نمی خوانند.قوه ی نگهداری ذهنی آن ها کم است ،کلمه را یادشان نمی آید تاروی کاغذ بنویسند و لذا بهترین و موثرترین کار برای این دسته ازدانش آموزان پرورش قوای ذهنی و افزایش قدرت حافظه دیداری و تصویری آن ها می باشد.

   ارائه راهکار برای تقویت حافظه دیداری درادامه مطلب

   


طی مطالعاتی که ازکتاب اختلالات یادگیری دکترمصطفی تبریزی داشتم به این نتیجه رسیدم درمرحله ی اول برای تقویت حافظه تصویری بچه هابایددرقالب بازی ،سرگرمی تصاویری را به آن ها نشان بدهیم که بعداز چند ثانیه آن ها نام تصاویر را مرتب بگویند. بعدتعداد تصاویرراکم کم بیشترمی کنیم  تابه 5 یا 6 تصویربرسد.دانش آموزی که تعداد 5 تصویر را درست بگوید معلوم است که حافظه ی تصویری اوتقویت شده است.برای شروع کار بهتر است از تصاویری استفاده شود که باهم ارتباط دارند  مثلاًتصویر آهو، سگ ، اسب که هر سه حیوانند یا تصویر سیب، انار ، موز که هر سه میوه اند ؛ یا تصاویر باران ، برف ، ابر. بعد تصاویر رابیشتر و متفاوت کنیم.مثلاً اسب ، انار ،ابر ،آب .دانش آموز باید بین تصاویر خودش ارتباطی برقرار می کرد تا زود تر یادش بیاید.این تمرینات درجلسات متعدد و در قالب بازی های متفاوت ادامه دارد.درجلسات بعدی تصاویری رابین بچه ها پخش می کنیم و از آن تصاویرسوال طرح می کنیم.مثلا:کدام تصویر صدای اولش(آ) است بالا بگیرد.کدام تصویر صدای آخرش (ش) است بالا بگیرد.آن وقت اگر دانش آموزی تصویر آهو و موش را بالا ببرد مشخص بود که خوب دقت کرده و صداشناسی را یادگرفته است.پس از این مرحله از صداها استفاده می کنیم و ازآنها می خواهیم با نشان دادن صداها اسم آن ها را بگویند.(ب) (م) (س) و ...  بعد ترکیبات را نشان می دهیم تا بگویند (ما)(سا) (سو).

پس از این درمرحله آخر اصل کلمه را نشان می دهیم. بادام - آدم – باران.اگردانش آموزان کلمه را گفتندحافظه دیداری خوبی پیدا کرده اند و یک قدم جلوترآمده اند. بعد از آنها می خواهیم پس از دیدن صدا یا ترکیب کلمه آن را توی دفتر بنویسند . پس از تمرین و کار کردن با این دسته از دانش آموزان کم کم آن ها به روال طبیعی بچه های دیگر بر می گردندوبه این ترتیب مشکل دانش آموزان در درس املا با تقویت حافظه دیداری حل می شود.چراکه املا یعنی دیدن کلمات، به خاطرسپردن کلمات و سپس به یادآوردن کلمات و انتقال آن روی کاغذالبته هستند دانش آموزانی که این کار ها روی آن ها جواب نمی دهدو آن ها را به مراکز مشاوره برای انجام تست هوش معرفی می کنیم.


 

[ ۱۳٩٥/۸/٥ ] [ ٥:٤۳ ‎ب.ظ ] [ م . میرزایی ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه