میان وعده ها وتنقلات سالم

لیست برخی تنقلات سالم (میان وعده ها) و خواص آن ها

عنوان میان وعده

 

مواد مغذی موجود در آن

 

خواص میان وعده و توصیه های لازم

انواع نان

نان سفید-نان گندم –نان خشک

 

ویتامین B-D-E

 

بسیار انرژی زاست و بسته به پخت آن دارای مقادیر زیادی انرژی است هر چه پخت نان سریعتر باشد انرژی زایی آن بیشتر است . در کودکانی که کم خونی و کمبود روی دارند بهترین و سالمترین وعده غذایی است.

 

کشمش

 

آهن –کربوهیدرات (انرژی)

 

رشد اطفال را زیاد می کند. اشتها آور است و سم های بدن را دفع می کند.کشمش برای کودکان ضعیف الجثه و کم خون میان وعده بسیار خوبی است.

 

گردو

 

ویتامین B-C پروتئین –فسفر

 

از مغزهای روغنی که دارای مواد معدنی می باشد- مقوی مغز و خوردن گردو همراه کشمش برای برای تقویت معده بسیار مفید است.

 

نخودچی

 

مواد معدنی –پروتئین

 

تقویت پوست و مو و باعث افزایش ایمنی بدن در برابر بیماریهای عفونی می شود.

 

توت خشکه

 

کلسیم –مقداری آهن –کربوهیدرات (انرژی)

 

اشتها آور موثر در رفع زخم معده و زخم های التهابی دستگاه گوارش و افزایش دهنده اشتها در کودکان است.

 

خرما و خرما خارک

 

ویتامین A-B-E

 

بسیار انرژی زا- افزایش دهنده وزن کودک و مقادیر زیادی آهن دارد و برای کودکان ضعیف الجثه روزی 8 عدد توصیه می شود.

 

 

تخم مرغ

 

 

پروتئین –چربی-آب-مواد معدنی

 

دارای انرژی غذایی بالا و قابل مقایسه با گوشت می باشد.برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است. به تنهایی یک غذای کامل است. یک دانش آموز در هفته باید 4-3 عدد تخم مرغ مصرف کند. اگر به شکل آب پز مصرف شود ارزش غذایی بیشتری دارد.

 

 

عسل

 

آهن –فسفر- کلسیم

غذای کامل برای خردسالان٬دانش آموزان و سالمندان است. تقویت کننده حافظه و هوش و پیشگیری کننده از کم خونی و بیماریهای استخوان و ریه است. همچنین مقوی قلب و بهتر است با شیر و کره به عنوان میان وعده مصرف شود.

 

هویج

 

ویتامین A-B-C-K

هویج تازه دید چشم را بهبود بخشیده و انگلهای روده ای و آسکاریس و کرمک را دفع می کند. توصیه می شود به دلیل آلودگی های آب و خاک هویج به شسته شده و بهتر است به صورت پخته مصرف شود.

 

گوجه فرنگی

 

ویتامین A-B-C املاح ٬فسفر٬برم

 

بسیار مفید و اشتها آور و موثر در هضم مواد غذایی می باشد.

 

موز

 

ویتامین A-B-C

 

موثر در ناراحتی های گوارشی –نیرو بخش و به دلیل داشتن روی و منیزیم زیاد باعث افزایش رشد کودک می شود.

 

شیر استرلیزه یا پاستوریزه

 

پروتئین- ویتامین –کلسیم – کربوهیدرات (انرژی)

تقویت کننده حافظه-مهمترین منبع کلسیم در غذایی روزانه و افزایش دهنده قدرت ایمنی بدن در برابر بیماریهای عفونی و خطرناک – تقویت مغز و موجب حفظ و نگهداری نیروی دفاعی و تقویت ماهیچه های بدن می شود.

یک کودک سالم حتما باید روزی یک لیوان شیر بخورد.

/ 0 نظر / 151 بازدید